Aanbod

In TAnder willen we leerlingen die moeilijk een gepast aanbod vinden in het onderwijs (zowel gewoon als buitengewoon), een onderwijstraject op maat bieden.

We willen de ontwikkeling van leerlingen die om welke reden dan ook vastgelopen zijn in het gewoon onderwijs, weer op gang brengen. Werken aan het welbevinden en sociale vaardigheden staat hierbij centraal. We vertrekken zoveel mogelijk vanuit de eigen interesses en mogelijkheden van jongeren. Stap voor stap en samen met het ganse netwerk rond een leerling zoeken we naar nieuwe groeikansen en bouwen we verder op kleine succeservaringen.

Binnen TAnder kunnen leerlingen geen diploma behalen maar zij krijgen wel een onderwijs- en vormingsaanbod (algemene sociale vorming en arbeidsattitudes) om indien mogelijk nadien een gepaste beroepsopleiding te starten, terug op te nemen of een andere vorm van integratie te realiseren. Deze (re-)integratie kan dus gaan om een schoolse context, een opleiding of volwassenonderwijs, maar evenzeer om effectieve tewerkstelling, begeleid werken en/of een dagcentrum.


Voor iedere jongere wordt een aanbod op maat uitgestippeld bestaande uit volgende elementen:

Theoretische vakken

    • Taal en rekenen (perron 3)
    • Themalessen (perron 3)
    • Natuurwetenschappen (perron 9)
    • Wiskunde (perron 9)
    • Frans (perron 9)

Maatschappijgerichte vakken

    • Huishoudelijke vaardigheden (perron 3)
    • Wonen (perron 9)
    • Sociale vaardigheden
    • Actualiteit (perron 3)
    • Rijbewijs (perron 3 en perron 9)

Atelierwerking TAnder

    • Dierenatelier (perron 3)
    • Tuinatelier (perron 3)
    • Crea (perron 3) of Kunst (perron 9)
    • Hout (perron 3) en techniek (perron 9)
    • Koken (perron 3 en perron 9)
    • Sociaal engagement
    • Sport (perron 3) en beweging (perron 9)

Leren op verplaatsing

Werkplekleren volgens interesse van de jongere met als doel oefenen van de vaardigheden die nodig zijn om binnen deze context verder aan de slag te kunnen. Dit zowel gaan om een nieuwe onderwijs- als een arbeidscontext.

Time-outwerking (bv. zorgboerderijen)

Onderwijs aan huis

We bieden onderwijs aan voor jongeren die tijdelijk of permanent (vanwege de ernst van hun autisme, sociale, emotionele of gedragsproblemen) niet of slechts deeltijds naar school kunnen.

We geven onderwijs bij de jongeren thuis of in de welzijnsinstelling waar zij op dat moment verblijven.

De inhoud van het onderwijs kan heel specifiek afgestemd worden op de noden van de jongere op dat moment.

Examencommissie

Leerlingen van perron 9 kunnen indien dit aangewezen is, starten met een traject examencommissie. Dit traject vereist evenwel heel wat zelfstandige studie van de leerling zelf. Tijdens uren onderwijs aan huis kan hij/zij hier in gecoacht worden.